by

Bloemkoolsoep

Cauliflower

Het word weer kouder buiten. Een heerlijke tijd voor soep! Ideaal voor de lunch, eventueel met een sneetje brood met geitenkaas erop. Van elke groente kan je wel een simpele soep in elkaar draaien. Hier een voorbeeld met bloemkool. Een groente met veel planteiwit en natuurlijk vitamines en mineralen. Bloemkool bevat ongeveer evenveel eiwitten als een glas melk, maar dan van de plant! Voornamelijk vitamine C en Kalium. Kalium is goed voor de bloeddruk en vochtbalans in het lichaam. Bloemkool is een bloem, een plantdeel wat wij veel te weinig eten. Net zoals broccoli!

bloemkoolsoep

Bloemkoolsoep:

Je hebt een staafmixer nodig

  • een halve bloemkool = 3 porties
  • nootmuskaat 1 theelepel
  • zout en peper
  • een ei
  • eventueel verse peterselie

Kook de bloemkool kort(!) in een kleine laag water, met de deksel op de pan. Zo blijven de vitamines in de pan en kook je de bloemkool niet dood. Vijf minuten koken is wellicht al genoeg. Je moet net door de bloemkool heen kunnen komen met de staafmixer.

Als de bloemkool gaar genoeg is, doe je er de kruiden bij en het ei. Daarna blend je alles tot soep. Klaar! (dus niet afgieten) Deze soep is waarschijnlijk erg dik. Ik voeg pas in de soepkom zelf heet water toe. Zo hoef je de volgende dag de soep niet op te warmen.