by

De lekkende darm

Helaas hebben veel mensen last van een lekkende darm, wat voor veel problemen zorgt. Een onbalans in de darmen noemen ze ook wel een ‘dysbiose’ of in het Engels ‘Leaky gut’.

Het genezen van een lekkende darm is een pad van bewustwording en zelfzorg.

Wat is dat; een lekkende darm?

De wand van de darm is beschadigd door stress.
Dat kan inhouden fysieke stress door overbelasting van:

  • toxines (krijgt iedereen binnen)
  • slechte voeding
  • te veel/lang sporten
  • medicijn gebruik
  • parasieten
  • Een ander orgaan die slecht functioneert, haalt de darm ook uit balans

Of emotionele stress:

  • gehaast leven
  • werkdruk
  • spanning
  • relatiestress
  • emotionele stress
  • verlies van dierbare

lekkende darm
Over deze darmvlokken zit normaal een slijmlaagje (mucus). Deze slijmvliezen gaan van mond tot anus. Je ziet op het plaatje dat er ruimte is ontstaan tussen de darmvlokken. Slechte stoffen kunnen direct de bloedbaan inkomen, de darmwand beschermt ons niet meer goed. De darmwand is ook ontstoken. Daardoor neem je belangrijke vitamines en mineralen niet goed op.

Hierdoor ontstaat er vicieuze cirkel: Je bent ziek en je word nog zieker omdat je de nodige vitamines en mineralen voor herstel niet opneemt. Een multi-vitamine gaat dan ook weinig helpen. Als je zo lang door blijft lopen kan je voedselintoleranties ontwikkelen en auto-imuumaandoeningen.

Mogelijke klachten:

  • Verkoudheid
  • opgeblazen buik
  • voedsel intoleranties
  • vermoeidheid
  • gewrichtspijnen
  • hoofdpijn
  • huidklachten

lekkende darm

Voel je vrij om ook bij Dr. Axe in het Engels te lezen hoe het zit.

Genezen van lekkende darm

In de praktijk merk ik dat het lastig is om te genezen zonder het gebruik van suppletie. In deze moderne wereld worden we overladen met afvalstoffen. We hebben écht hulp nodig van supplementen, helaas.

Stappen:

1 Stoppen met suiker
Ik hoor je nu al denken: “zoveel suiker gebruik ik niet!” Think again! Dat dacht ik ook. Ik werd pas beter toen ik ook met snelle koolhydraten stopte. Suiker zorgt voor onbalans/dysbiose in de darmflora. Daarnaast verzuurd het je lichaam en overbelast het de lever (die het al druk genoeg heeft!).

· Maximaal 2 stuks fruit en het liefst met noten voor extra vezels
· Geen fruitsap
· Geen bewerkte voeding
· Geen witte rijst, witte pasta, aardappels of wit brood
· Geen alcohol

Vraag naar mijn eBook ‘suikerstop’, stuur mij een e-mail.

2 Gezonder eten

Een gezond eetpatroon houdt in:

· Eet puur natuur
· Elke maaltijd een handje eiwit
· ’s ochtends trage koolhydraten bijvoorbeeld havermout (de darm is dol op haver)
·  Afhankelijk van lichamelijke behoefte nog 1 maaltijd met langzame koolhydraten, bijvoorbeeld volkorn brood of bruine rijst of een ander graan.
· Minstens 2 maaltijden een flinke portie groentes
· Veel water drinken

Wil je heel snel genezen? Dan kan je ervoor kiezen een periode glutenvrij/zuivelvrij en eventueel ook vegan te eten. Dit helpt het lichaam te reinigen. Sommige mensen hebben ook een histamine vrij dieet nodig of baten bij het Paleo dieet. Dit is overigens allemaal heel persoonlijk.

3 Reinigen/zuiveren van je leven

Elimineer alle vormen van stress. Om dit te doen ga je een pad van bewustzijn lopen. Alles wat je energie kost mag je laten vallen. Eigenlijk is het een pad van loslaten. En elke keer als je denkt dat je er bent, zal je een diepere laag van loslaten tegenkomen. Wat voorop staat is “zelfzorg” of ‘Selfcare”. Je moet eerst voor jezelf zorgen, om voor anderen te kunnen zorgen. Je doet er iedereen een plezier mee, want als jij je goed voelt, dan kan je er voor de ander zijn.
· In plaats van steeds verlangen van anderen dat ze onze behoeftes vervullen, moeten we onze eigen behoeftes vervullen.
· Elke keer als we contact met een ander verlangen, moeten we met onszelf contact maken. · Leren je grenzen te kennen, erkennen en aangeven.
· Emoties toelaten, doorvoelen en dan weer gewoon ‘zijn’. Je bent je emotie niet.
· Geblokkeerde emoties die vastzitten in je lichaam met energetische massage zoals Shiatsu massage vrij maken.
· Leren stil te zijn
· Leren diep te ademen

4 Darmflora herstellen met suppletie

In een ideale wereld hebben we voldoende aan wat gefermeteerde producten zoals zelfgemaakte zuurkool, kefir, tempeh, miso en kimchi. Maar helaas is onze wereld zwaar vervuild en heb je hulp nodig van een probiotica supplement die ook de slijmvliezen hersteld.

Genezen is een pad naar bewustwording, dat doe je niet in 1 dag. Elke dag zet je een stapje. Wees niet ontmoedigt, het pad is mooi en magisch! En je hoeft het niet alleen te doen! Er zijn zoveel anderen die hetzelfde pad moeten wandelen, die graag met jou willen delen. <3
Natuurlijk mag je altijd uitreiken naar mij op facebook of per e-mail.