by

Eerste hulp bij darmproblemen:

595493_66083399De darmen gaan makkelijk uit balans in onze moderne wereld. Dit noemen we dysbiose.

Er zijn hier oorzaken voor:

  • Emotionele stress; angst, conflicten of spanning
  • Medicatie zoals: Antibiotica, laxeermiddelen, bijnierschorshormonen, ijzertabletten
  • Virus, bacterie of schimmel bijv. Rota virus, salmonella en candida
  • Chemische stoffen en zware metalen
  • Verstoring van andere organen die invloed op de darmen hebben, aangeboren afwijkingen of na een operatie ontstane afwijkingen.
  • Verkeerde voeding:
    • Gefabriceerde voeding; te veel suiker, witmeel, koffie, alcohol of nicotine
    • Allergie
    • Te veel eiwitten
    • Kleurstoffen en conserveringsmiddelen
    • Eenzijdige voeding

Een snelle oplossing:

  1. Probiotica
  2. Psylliumvezels
  3. Lijnzaad
  4. een gezond eetpatroon

 

  1. Probiotica:
    Dit zijn de goede bacteriën die in de darm horen. Deze helpen je voeding te verteren. Je kan ze als supplement in vele verschillende merken aanschaffen. De merken met zoveel mogelijke verschillende bacterie stammen zijn het beste.
    Je kan ook 10 dagen lang 2x per dag échte misosoep eten. Miso in een pasta vorm en deze nooit boven de 70 graden verwarmen.
    Je kan ook andere gefermenteerde producten eten; zuurkool bijvoorbeeld. Je hebt ook gefermenteerde drankjes namelijk water- of melkkefir en kombucha. Deze werken alleen als je ze zelf bereid, zodat de bacteriestammen leven (niet verhit of gepasteuriseerd). Je kan ze vaak gemakkelijk gratis krijgen, deze bacterie stammen vermenigvuldigen zich, waardoor de eigenaar snel te veel in huis heeft!
    ! Probiotica kan in het begin wat gasvorming veroorzaken, maar moet na een week gestabiliseerd zijn.
  2. Psylliumvezels: dragen als vezel bij aan het reinigen van de darm en het vormen van een gezonde stoelgang
  3. Lijnzaad heelt de slijmvliezen (niet alleen die van de darm!). Dit is enorm belangrijk omdat dit je opname van mineralen en vitamines beïnvloed. Een ijzertekort is vaak aan kapotte slijmvliezen te danken. Je moet lijnzaad gebroken eten en het liefste even wellen, omdat het veel vocht opneemt. Als je dat niet doet kan het vocht onttrekken in de darm zelf en een verstopping krijgen. 1 et per dag
    Wat ook de slijmvliezen heelt is oa kokosolie, palmolie, Aloe Vera en kuzu (aziatisch bindmiddel)
  4. Een gezond eetpatroon: Overwegend groentes, ongefabriceerde voeding. Weinig vlees, weinig brood. Liever geen suiker, alcohol en koffie.
    Ik ervaarde een wereld van verschil toen ik tijdens de lunch ook groentes ging eten.

Mocht het allemaal niet baten; vraag een gesprek aan met mij of bezoek een natuurvoedings- of orthomoleculair therapeut.
[efb_likebox fanpage_url=”angela.coulet” box_width=”250″ box_height=”” colorscheme=”light” locale=”fy_NL” responsive=”0″ show_faces=”1″ show_header=”1″ show_stream=”0″ show_border=”1″ ]