by

Havermout ontbijt 

‘s Avonds tijdens het koken of voor het slapen gaan bereid je een kommetje voor. Tijdens de nacht weekt de havermout en in de ochtend is het klaar om te eten. Je kan het ook in een pannetje weken en `s ochtends nog even opwarmen. Als je het ontbijt helemaal vergeet voor te bereiden, kan je ook kokend water over de mix gieten en 5 minuten laten staan.

Als je havermout kookt, krijg je een heel ander structuur, wat meestal niet in de smaak valt. Ook is het niet gezond om te koken, want je verliest dan toch voedingswaarde en de suikers komen vrij. Als je haver weekt is het goed verteerbaar voor de darmen en activeer je het leven in het graan. Geweekt is het superfood! Vaak hoor ik klachten na het koken van havermout of het toevoegen van te veel gedroogd fruit. De haver is dan wellicht niet goed verteerbaar en te veel fruitsuikers zorgen uiteindelijk ook voor een energiedip. Het is ook aan te raden om goed te kauwen, dat word soms vergeten! Spijsvertering begint bij het kauwen in de mond, daar komen al enzymen vrij.

Haver is een glutenarm graan (koolhydraat) wat rijk is aan calcium en vitamines B. Haver zorgt voor een zachte stoelgang en zorgt dat de bloedsuikerspiegel stabiel blijft. Daardoor heb je niet zo snel weer honger en geen last van een dip. De ochtend is het beste moment om koolhydraten te eten naast de avondmaaltijd. Koolhydraten heb je nodig voor de aanmaak van serotonine en cortisol. Het is belangrijk dat je wel koolhydraten eet. Een klein handje en kies dan voor de volle graan.

Boekweit is een zaad (eiwit), dat rijk is aan magnesium. Boekweit is goed voor het bloed, aan te raden bij een te hoge bloeddruk. Eiwitten zijn nodig voor de celopbouw.

Lijnzaad vind ik helemaal geweldig! Lijnzaad herstelt de slijmvliezen. Slijmvliezen zitten in je neus, in je maag, in je darmen… Als het slijmvlies in de darmen stuk is, neem je je mineralen en vitamines niet goed op. Ook wel een leaky gut genoemd. Het is dus wel heel belangrijk om dit goed te onderhouden! Daarnaast bevat lijnzaad goede omega 3 vetten voor de huid en hersenen. Het is heel belangrijk om lijnzaad te laten wellen, omdat het veel vocht opneemt. Anders onttrekt het vocht uit de darm en gaat het daar verstoppen. Let wel dat lijnzaad oestrogenen bevat en gemeden moet worden bij een oestrogeen dominantie.

Basis recept:

  •        1 eetlepel gebroken lijnzaad
  •        5 eetlepels (naar behoefte) havermout of boekweitvlokken
  •        water en eventueel kokosmelk toevoegen tot een centimeter boven het mengsel

Keuze uit toppings:

  •       Amandelen, rozijnen en kaneel
  •       Appelstukjes, amandelen en kaneel
  •       Banaan, pecannoten, cacao en kokosschaafsel
  •       Rode vruchten uit de diepvries en zonnebloempitten
  •       Energy mix van bionut (1-2 eetlepel)