by

Heilzame rijst

Rijst-1

Ik heb eens een workshop gevolgd in het Oost-West centrum te Rotterdam. Het was een workshop ‘sterke darmen’ en de keuken die gevoerd werd was de macrobiotiek. Ze konden het beter een kookdemonstratie noemen, maar dat ter zijde was het erg nuttig. We kregen het gerecht te proeven en dat deed gelijk heel veel met mijn lichaam, in een positieve manier. In deze keuken gebruiken ze in elk gerecht een zoetje. Dat kan zijn een wortel, maar ook abrikozen.

Een goede tip: tegenwoordig doe ik een beetje bosbessenjam in mijn salades, dat maakt het net even af.

 

KOMBUZe koken hier de rijst met adukibonen. Een combinatie die elkaar complimenteert. Daarnaast laten ze zeewier meekoken, zodat de mineralen in het gerecht trekken. Ze grappen wel eens: ‘I need a little vitamine sea’. Daar zit een hoop waarheid in, elk jaar zwemmen in de zee helpt ook om deze mineralen op te nemen. Daarom is baden met dode zeezout ook zo heilzaam. Ons lichaam heeft mineralen hard nodig! Kombu is een vast zeewier soort wat je mee kan koken. Deze kan je daarna uit de pan vissen en weer drogen, en herbruiken tot het uit elkaar valt. Dat is nog eens duurzaam!

RIJST-2
Mijn half-Indische vader leerde mij rijst te koken, zonder water te verspillen. Ik moest dan rijst in de pan doen en water toevoegen tot het een vingerkootje boven de rijst uitkwam. Je kookt de rijst en als hij gaar proeft zet je de pan uit en van het vuur. Je laat de pan 5 min staan, waardoor hij het laatste vocht opneemt. Je hebt dan mooie rijst en een schone pan. Mijn vader hield wel van een rijstkoek aan de onderkant, deze werd droogt en gefrituurd. Een lekkere snack met een beetje zout. Maar witte rijst is helaas niet zo gezond en gefrituurd al helemaal niet. Maar af en toe mag dat 😉

Het is verstandig om rijst en bonen te weken. Zo activeer je het leven in de gedroogde graan of boon. De kooktijd wordt er ook korter door. Zie op deze foto hoe het volume zich vergroot!

Zie op deze foto’s de voedingswaarde van verschillende rijst:
Healthy Rice

 

 

 

 

 

 

 

 

Healthy Rice1