by

Meer plezier in het leven

dancing in the rain

Meer plezier in het leven heeft direct verband met hoe wij voor onszelf zorgen.

Wil je dus meer genot en plezier in het leven, dan moet je jezelf afvragen:

  • Wat doe ik voor mijzelf?
  • Hoe kan ik liever zijn voor mijzelf?
  • Hoe kan ik het mijzelf gemakkelijker maken?
  • Waar kan ik beter nee zeggen?
  • Waarin beperk ik mijzelf groei?
  • Waar kan ik om hulp vragen?

Niet haasten:
Meer genot en plezier zit in de kleine dingen. We denken vaak aan meer tijd nemen voor onszelf, maar dat hoeven geen uren te zijn! Een voorbeeld kan zijn: ‘Jezelf gunnen dat je niet hoeft te haasten, door 10 minuten eerder op te staan of te zorgen dat je 10 minuten eerder op je werk aankomt’.

Gezonde voeding:
Een gezond ontbijt ’s avonds al klaar zetten, kost nog geen 30 seconden tijd! ‘Overnight oats‘ zorgen dat je heel de ochtend verzadigd bent en het is hartstikke lekker! Je lichaam is je dankbaar!

De innerlijke criticus:
Vaak zijn we veel te streng voor onszelf en gunnen we onszelf niets. Resultaat van deze ‘high demanding’ wereld met veel prestatiedruk. Alles moet beter en sneller. Gun jezelf het maken van fouten en zie fouten niet als iets negatiefs, maar een leervolle ervaring die bijdraagt aan je groei. Wees lief voor jezelf en zeg: ‘Dat was vervelend, volgende keer gaat het beter omdat ik hiervan heb geleerd!’

Een routine die jou dient:
Laatst keek ik de film ‘How to be single’ en daarin maakt de single-lady een systeem om haar jurk dicht of open te ritsen. Andere zetten het koffieaparaat op een timer, zodat ze ’s ochtends wakker worden met de heerlijke geur van koffie. Of je rijdt vanuit je werk naar de supermarkt om boodschappen te halen, dan is dat ook meteen gebeurt en je kan uitzoeken waar je op dát moment zin in hebt. (let wel op dat je geen honger/suikerdip hebt en heel de supermarkt leegkoopt. Eet een paar nootjes in de auto) Een slaaproutine kan ook erg fijn zijn. Zo zijn er mensen die een hoofdstuk in een boek lezen in bed, of mensen die een beauty-routine hebben. Of je luistert naar een slaap-meditatie.

Comfort:
Tot een bepaalde mate is comfort belangrijk. Je kan denken aan het dragen van comfortabele kleding waarin jij je óók zelfverzekerd voelt. In plaats van knellende strakke kleding en hoge hakken. Als je kleding gaat shoppen, zorg dat je dan eerst een look hebt gevonden, die jij graag wilt uitstralen en die jouw persoonlijkheid complimenteert. Maar je kan ook denken aan een prettige zit plek uitkiezen op een groot sociaal evenement. Alles binnen handbereik leggen in de auto. Je werkplek optimaliseren, zodat het jou dient. Een vaatwasser… haha 🙂 Een hangmat in de tuin…

Moedig jezelf aan:
Lekker in je comfortzone hangen voor de tv op de bank; dient jou niet. Natuurlijk mag je jezelf een avondje bankhangen gunnen; maar het mag geen dagelijkse routine zijn! Dan wordt het namelijk een moment van -disconnecting-. Dan doe je het niet meer om lekker even je serie te kijken. Dan doe je het om te vluchten van de realiteit. Comfort is belangrijk! Maar zorg dat je jezelf helpt te groeien door nieuwe uitdagingen aan te gaan en te groeien! Moedig jezelf aan om nieuwe dingen te proberen. Schrijf op wat je allemaal wilt ervaren in het leven en checkt die lijst af! Dat hoeven geen grote dingen te zijn als bungeejumpen, maar dingen zoals: spreken voor een groep, een nieuw recept leren, een vreemde aanspreken, iemand een complimentje geven, een rondje lopen in je eentje door de stad.

Je grenzen aangeven:
Dit vinden veel mensen vaak heel spannend, omdat ze graag aardig gevonden willen worden. Maar het ironische is, dat mensen meestal meer respect voor je hebben als je wél je grenzen aangeeft. Als iets niet goed voelt, zeg dat dan gewoon! En zoek (eventueel samen) een manier waar beide partijen blij mee zijn. Om maar even een voorbeeld te kunnen geven: Een collega geeft je een hele stapel werk en jij slikt en denkt: oh mijn god, dat is wel erg veel! Dan kan je aangeven dat je het werk wel wilt doen, maar dat je meer tijd nodig hebt. Of dat je het wel wilt delen met een andere collega. Of als je vriend op een ‘mannenavond’ uitgaat en je voelt je daar niet prettig bij. Zou je kunnen vragen of hij een smsje stuurt, zodat je weet dat hij nog aan je denkt.

Om hulp vragen:
Je kan niet alles alleen, je helpt jezelf ook als je durft om hulp te vragen. Dat kan natuurlijk zijn met het ophangen van een schilderijtje. Maar het kan ook zijn als je vriendin op bezoek komt; wellicht heb jij geen tijd om te zorgen voor iets lekkers in huis, vraag dan of zij even iets kan oppikken. Of je hebt verdriet en wilt erover praten, schroom dan niet om de telefoon te pakken. Als je hierbij bang bent om vrienden te belasten met je problemen; lees dan eens over ‘kwetsbaarheid is kracht’.

Excuses van de baan:

  1. Geen tijd
    Je hebt altijd tijd om jezelf lief toe te spreken. Bovendien kosten veel van de voorbeelden geen extra tijd. Het is een investering!
  2. Geen ruimte voor in mijn leven
    Als jij geen ruimte maakt, dan is er straks geen ruimte meer voor jou in je eigen leven! De wereld heeft je nodig! Neem je ruimte in! Je kan de wereld het beste dienen met een volle pot. Het vullen moet je toch echt zelf doen. Neem verantwoordelijkheid hiervoor.
  3. Ik heb het te druk
    Misschien moet je dan leren om je grenzen beter aan te geven!
  4. Welke excuses weerhouden jou nog? Deel het met mij!