by

Suiker

Als tiener was ik altijd moe. Dat klopt eigenlijk niet, ik zou vol met energie moeten zijn. Het advies van de huisarts was minder suiker eten en meer bewegen. Maar ik at al weinig suiker, wij deden immers nooit suiker in de thee, dronken geen frisdrank en ik hield niet van snoepen. Mijn ijzer was vrij laag, dus heb ik gevraagd om ijzertabletten. Die op hun beurt weer bij droegen aan darm problemen, zo waren we nog verder van huis.

bloedsuikerspiegel
bloedsuikerspiegel

Pas toen ik 2 jaar geleden veel over voeding en hun helende werking ben gaan lezen, zag ik de oplossing. Eerst ben ik gestopt met alle geraffineerde suikers, toen dat nog niet het gewenste effect opleverde ben ik ook gestopt met snelle koolhydraten en vruchtsappen.  Snelle koolhydraten zijn: witte rijst, wit brood, witte pasta en aardappels. Ik ben ook gestopt met brood eten, omdat deze de suikerspiegel ook omhoog laat schieten. Op deze manier had mijn suikerspiegel geen pieken en dalen meer.

Al snel kreeg ik meer energie, had ik geen dipjes meer, en had ik geen momenten meer dat ik ging trillen, omdat ik moest eten. Ook die erge honger aanvallen verdwenen; de snaai momenten, emotie eten, honger als een paard. Het duurde alleen wel een half jaar totdat ik geen hoofdpijn meer kreeg als ik net te veel suiker had gesmokkeld. Laatst had ik ook een terugval toen ik advocaat in huis nam, Ben en Jerry’s en ook nog honing at elke dag, was het toch te veel van het goede en kreeg ik weer hoofdpijn. Even een stapje terug.

Hier maakt media slim gebruik van een energiedip:


Als je suikervrij eet, word je nooit die diva!

Nog een video van Tim Verheyden, over zijn ervaring:

Een maand zonder suiker, wat deed dat met Tim Verheyden?

 

Begeleiding voor een suikervrije start:

Cursus 40 dagen zonder suiker – miss natural

ebooks suikervrij – voedzo