by

Tien tips voor een gezonder eetpatroon


 

  • Vervang je margarine met biologische margarine of roomboter

Margarine uit de supermarkt is een zeer bewerkt product. Ze hebben vloeibare plantaardige oliën met een proces vast gemaakt. Dit zijn transvetten, heel slecht voor je lichaam. Margarine uit de natuurwinkel bevat kokosolie, wat van nature een vaste vorm heeft. Deze margarine bevat geen transvetten. Je mag gerust volle roomboter gebruiken. Je hersens hebben deze vetten hard nodig. Slecht is: veel bladerdeeg, koekjes en chips. Bewerkte producten. Kies voor vers!

  • Vervang frisdrank met citroenwater, muntwater en kruiden (ijs) thee.

Ik hoef je hopelijk niet te vertellen dat frisdrank slecht voor je is, maar dubbeldrank, appelsap en zogenaamde gezonde sapjes zijn ook niet zo geweldig voor je lijf. Geconcentreerd sap wordt direct als suiker opgenomen en bezorgd daarmee een suikerpiek. Wat op de lange duur de suikerverslaving en vermoeidheid in de hand werkt.

Je maakt gemakkelijk citroenwater door 1 citroen op een liter water uit te persen. Je kan dit al een dag eerder klaar zetten en er ook een takje gekneusde munt in laten trekken. Sommige voegen ook aardbeien, komkommer en/of kruidenthee toe. Leuk om dit allemaal te ontdekken!

  • Vervang alle zuivel door volle biologische zuivel zonder toevoegingen

Standaard zuivel is niet goed voor de dieren en niet goed voor ons. De dieren lijden enorm en wij krijgen groeihormonen en antibiotica cadeau. Bovendien drinken wij melk, wat helemaal onnodig is en voor verzuring zorgt. Dan laat ik het calcium/magnesium verhaal nog even ter zijde om het niet te ingewikkeld te maken. Maar in onze sector noemen we ‘Melk de witte sloper’. We dronken melk voor onze botten, maar het onttrekt juist mineralen uit onze botten. Nederland heeft het hoogste aantal gevallen botontkalking, en dat is geen toeval.

Volgens de natuurvoeding is het prima om volle biologische (geiten) yoghurt te eten. Deze bevat een biocultuur. Yomio is nog beter, dit biocultuur heeft de lactose al voor je afgebroken. Kaas met kruiden zoals fenegriek, komijn en brandnetel complimenteren elkaar, wat het lichaam goed doet.

Ik moedig iedereen aan om een tijd te stoppen met zuivel, om zo het eigen lichaam beter te leren kennen. Je weet zelf het beste, wat goed voor jou is. Voel je goed bij zuivel, prima! Misschien voel je je toch beter zonder. We zijn allemaal verschillend.

  • Laat vlees vaker staan en eet maximaal 100 gram per dag

Hierbij denk ik natuurlijk aan het dierenwelzijn, maar ook aan ons eigen lichaam. Het lichaam kan maar een handje vlees per maaltijd verteren. In combinatie met een ander eiwit is het helemaal een zwaar karwei, daarom lig jij voor pampus als je een lekkere lasagne met gehakt, kaas en bechamelsaus op hebt. Het kan zeker wat minder allemaal! Als je wel vlees eet, kies dan voor biologisch of zelfs natuurvlees. Ga wat experimenteren! Vroeger beschouwde ik mijzelf echt als een vleespersoon, terwijl ik het nu gemakkelijk dagen niet eet. Niks is hetzelfde meer als je gaat spelen met je voeding.

  • Eet tijdens de lunch ook groenten en laat brood vaker staan

Dit zal je stoelgang sterk bevorderen. We eten veel te weinig onoplosbare vezels die onze stoelgang zachter maken. Drukken op het toilet is helemaal niet normaal, het moet geheel vanzelf gaan. Daarnaast zitten groenten natuurlijk bomvol goede vitamines, mineralen en spoorelementen! Ik begon ooit met een komkommer en tomaatje naast mijn brood. Daarna een witlof salade en nu eet ik heel af en toe een boterham. Daar voel ik me goed bij. Ga op onderzoek waar jij je goed bij voelt.

  • Eet geen toetje maar gebruik zuivel als ontbijt of tussendoortje

Toetjes zijn eigenlijk snoepjes, er zit zoveel suiker in. Voor suiker heb je altijd plek! Als je stopt met het eten van suiker, zal je na de maaltijd geen trek meer hebben in zoetigheid. Wil je weten hoe dat moet? Je kan bij mij een eBook Suikerstop aanvragen voor maar 7 euro!

  • Vervang je bakolie met kokosolie, olijfolie of roomboter

Vloeibare bakboter en Croma zit vol met smaakversterkers. Kies voor een natuurlijk product! Het is ook belangrijk dat de olie niet verbrand. Als de olie langzaam zich uitzet in de pan is het eigenlijk warm genoeg. Als het gaat walmen, kan je het beter weggooien, dan is het verbrand en ontstaan er vrije radicalen die kanker veroorzaken. Je kan ook de pan een beetje voorverwarmen, voordat je de olie in de pan doet. Vlees mooi bruin braden gaat het beste in roomboter.

  • Vervang alle snelle koolhydraten, zoals wit brood, witte pasta en witte rijst.

Snelle koolhydraten zorgen voor een suikerpiek, waarna de dip komt. Hierdoor word je moe en dit draagt bij aan een suikerverslaving. Bovendien zijn deze producten allemaal bewerkt. Witte rijst is ontdaan van zijn velletje, wat nu juist een vezel is die zorgt voor de trage opname van suikers. Ik ben gek op rode rijst, deze heeft een lekkere notige smaak. Er zijn ook vele andere granen te ontdekken waar je waarschijnlijk nog nooit van hebt gehoord. Wit brood kan je als beginner vervangen voor een volkorn brood zonder toevoegingen. Als je echt aan de slag wilt, laat je brood en pasta gewoon staan! Je kan van courgette leuke sliertjes maken om de pasta te vervangen.

  • Vervang pannenkoeken meel met boekweitmeel

Boekweit is een zaad, daarom levert het voornamelijk eiwitten. Naast boekweit heb ik ook kokosmeel, amandelmeel en havermeel in huis. Veel beter dan tarwe en al helemaal veel beter dan witte bloem!

  • Zorg voor meer omega 3

In ons voedingspatroon zit veel te weinig omega 3, deze helpt onze slijmvliezen gezond te houden. Als je slijmvliezen stuk zijn heb je last van hooikoorts, astma of een lekke darm. Een lekke darm heeft vele ziekte beelden als gevolg. Oa. Darmaandoeningen maar ook reuma, zoals fybromyalgie.

Omega 3 zit in vette vis, veel zaden en walnoten. Onze vis is vaak vervuild, liever kies je ervoor om veel zaden aan je ontbijt toe te voegen en noten te gaan eten.

Nog een tip cadeau: Voorbereiden is super belangrijk!

Bedenk wat je de komende dagen gaat eten, maak een boodschappen lijstje. Neem je gezonde porties mee naar je werk! Ook lekkere chocolade en een gedroogde vruchten/noten mix, zodat je niet in de verleiding komt. Maak eens een lekkere koek of muffin en bewaar deze in de vriezer. Zo heb je elke dag een gezonde snack!