by

Waarom depressie geen vat op mij had

In deze blog om schrijf ik eerst mijn eigen verhaal. Daarna mogelijke redenen voor een depressie en als laatst hoe voeding invloed heeft op depressie. Voor meer praktische tips moet je even verder scrollen.

Mijn verhaal

Sommige lezers zullen zich vast afvragen wat een jonge meid als ik over “depressie” te vertellen heeft. Dat bewijst maar weer dat je nooit weet wat er achter iemand schuilt. Iedereen heeft een verhaal. Ja, ik heb een moeilijke start gehad, maar het heeft mij uiteindelijk sterk en wijs gemaakt.

De meesten onder ons ervaren in hun leven een nulpunt, waarbij ze alles kwijtraken en eens hard achter hun oren moeten krabben. Wat nu? Het leven dwingt je dan anders na te denken. Het leven anders aan te pakken. Ik kreeg dat nulpunt al heel vroeg.

Op mijn 24e stapte mijn broer uit het leven. Mijn man zei na een jaar getrouwd te zijn, dat hij niet van mij hield en ik verloor door deze scheiding mijn sociale contacten.
Eind 2010 zat ik alleen in een studio met mijn kat. Ik had nog één goede vriendin over. Ik kreeg last van angstaanvallen, omdat ik (te) open stond voor contact met mijn overleden broer. Samen met mijn moeilijke jeugd was de optelsom van dit alles voldoende reden om in een depressie terecht te komen. Eigenlijk doet het er niet toe wat mijn nulpunt is. Maar de mens is nieuwsgierig.
Ik heb mij geen moment een slachtoffer gevoeld. Ik ben natuurlijk wel heel verdrietig geweest en heb zeker mijn depressieve en angstige momenten gehad. Maar ik had nog goede zin en moed voor dit leven. Mijn broer was er niet meer, maar ik was niet ziek en had geen gebreken, dus ik besloot wat van mijn leven te gaan maken. Vastbesloten was ik. Ik ben kleine stapjes gaan zetten. Daar begint alles mee. Gewoon beginnen. Ergens. Dus ik ging vrijwilligerswerk doen. Bij een kunsthal en bij een muziekhal. In de staat waarin ik toen was, was ik geen aantrekkingskracht voor nieuwe vrienden. Maar toch maakte ik er een.

Sunshine_through_the_rain1-400x263

Soms had ik een depressieve bui. Dan lag ik even een uur in bed, maar daarna pakte ik het leven weer op. Het is erg belangrijk om die emoties wel toe te laten, ze te voelen en te laten stromen. Maar niet erin te blijven hangen. Ik begrijp van depressieve kennissen dat hun dieptepunten maximaal 3 uur duren. Misschien is het verstandig om daarna even in de natuur te gaan wandelen.

In mijn puberteit is het wel erger geweest. Toen bedacht ik plannen om mensen nog meer van mij af te stoten, zodat ik lekker diep weg zou zakken in die negatieve spiraal. Ik leefde toen in een ‘overlevingsmodus’. Het was gewoon een kwestie van tijd. De overgang naar het MBO bracht nieuwe kansen. Ik kon weer met een schone lei beginnen.

Het te open staan voor mijn overleden broer heeft mij angstige momenten gebracht. Ik was ineens een magneet voor mensen met psychoses. Als ik last had van angst probeerde ik mij te concentreren op de realiteit. De kamer om mij heen was nog hetzelfde, die plant staat nog precies op dezelfde plek en ik ben nog steeds wie ik ben. Zo werd de angst niet groter. Dan ging ik denken aan mijn fijne huisje, mijn thuishaven, mijn nest, waar ik veilig ben. Zo ging langzaam de angst weer weg. Angst maakt alles groter dan het is. Realiseer je dat het van een mug een olifant maakt, dan ga je de goede richting op.

Daarna ging ik op zoek naar mijzelf. Wat vind ik leuk? Het voordeel van een nulpunt is dat je vanaf dat moment weer alles kan invullen zoals jij dat wilt! Niemand die tegensputtert als ik paarse muren wil verven!

Ook in deze tijd van opbouw kende ik tegenslag. Ik werd geteisterd door heftige allergische aanvallen, waarvan ik het mysterie moest ontrafelen. De allergoloog lachte mij een beetje uit, ik stond er alleen voor. Uiteindelijk vond ik op YouTube een filmpje over NAET therapie. De ergste klachten werden toen minder. Maar uiteindelijk kwam het inzicht van deze les waarom dit gebeurde. Dat heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat het helemaal niet meer gebeurde. Dat was wel een heel moeilijke les… maar het is mij gelukt. Door naar binnen te kijken. Het ging vooral over grenzen en jezelf niet meer aanpassen om aardig gevonden te worden. Wees jezelf. Dat is genoeg. Laat weten hoe jij behandeld wilt worden door je grenzen aan te geven. Jij bepaalt zelf wat er gebeurt.

Na een jaar besloot ik weer een opleiding te gaan doen. Ik wilde graag iets met educatie doen, dus ik ben naar de PABO gegaan. Om er na 7 maanden weer mee te stoppen. Je kan dan denken: ‘zonde!’ maar ik heb mijzelf daar goed leren kennen. Ik heb veel lessen geleerd. Het was wel een dure les. Maar ik was dichter bij mijzelf gekomen. Weer een stapje.

Makkelijkste-weg

 

Mogelijke redenen voor depressie

Ontbreken van een missie in je leven

Depressie kan vele redenen hebben. Een daarvan is het ontbreken van een missie in je leven. Hoe dichter je bij jezelf komt en hoe meer je loslaat van wat maatschappelijk is opgedrongen, hoe dichter je komt bij je missie, bij datgene wat je werkelijk wilt. Je kan een moodboard maken om contact te maken met jezelf. Laat gedachten over geld of over vermeend onvermogen los en droom even weg. Wat zou jij graag in je leven hebben. Denk aan je omgeving, dierbaren, werk, maar ook aan jezelf; hoe zie jij jezelf in je droombeeld?

Contact met jezelf verloren

Een andere reden kan zijn dat je het contact met jezelf, met je gevoel, kwijt bent geraakt. Door traumatische gebeurtenissen heb je jezelf – uit zelfbescherming – afgesloten. Soms kan je niet meer voelen of zelfs niet meer huilen. Je hebt geen plezier meer, je gevoel is vlak. Jezelf openstellen en kwetsbaar maken geeft enorm veel weerstand. Dat is eng en gevaarlijk! Volgens je onderbewuste dan… Maar deze overtuigingen zijn op het verleden gebaseerd. Je kan jezelf met kleine stapjes uitdagen om jezelf open te stellen. En steeds een klein beetje meer vertrouwen krijgen in het idee dat de wereld toch niet zo slecht is. Steeds meer in contact komen met je gevoel en die opgekropte emoties eruit laten. Uiteindelijk dan weer ontdekken dat je erg sterk bent! Goed voor je zelfvertrouwen. Het is ook erg van belang dat je jezelf vertrouwt om deze wereld aan te kunnen. Je kracht ontdekken is heel bijzonder en groot! Het kost wel veel werk; je moet door die muur van weerstand heen. Maar het is zeker de moeite waard.

‘Mensen huilen niet omdat ze zwak zijn, mensen huilen omdat ze te lang te sterk zijn geweest.’

Het is een overgave, loslaten.

Teveel ellende meegemaakt

Een andere reden is dat het leven tegenvalt. Er zijn zoveel ellendige dingen gebeurd dat je het vertrouwen helemaal kwijt bent. Vertrouwen heb je juist heel hard nodig. Ik weet heel goed hoe het is om (het idee te hebben) nergens vertrouwen uit te kunnen putten. Maar ergens diep van binnen was er toch iets in mij dat geloofde dat er meer was. Ik stond steeds in de overlevingsmodus, tot er een beter moment zou aanbreken. Als die overlevingsmodus niet meer nodig is, is het dus lastig om daaruit te stappen. Loslaten…. Kleine stapjes maken, kleine overwinningen of succesverhalen. Waardoor je vertrouwen steeds meer groeit.

Nooit vervulling van je behoefte en verlangens

“Nooit krijgen wat je wilt” is een overtuiging die je bij jezelf vast kunt zetten. Hierbij is vertrouwen ook weer erg belangrijk. Je kan zelfmedelijden hebben en je helemaal overgeven aan die bodemloze put. Of je kan KIEZEN voor vertrouwen. Denk aan het leven en hoe lang het nog duurt, denk aan alle hoofdstukken en kansen. Soms verandert je leven compleet. Geeft dat je vertrouwen dat alles anders kan zijn? Ook jij verandert en groeit als persoon. Blijven geloven in een beperkende overtuiging, beperkt je groei. Zodra je dit inziet, ben je al heel ver in je groeiproces! nick-vujicic Een mooie inspiratiebron hiervoor is Nick Vujicic, een man zonder armen en benen. Hij heeft een prachtig leven en is getrouwd met een prachtige vrouw. Dat is allemaal te danken aan zijn houding. Hij heeft tijden gekend van zelfmedelijden. Hij wilde een einde maken aan zijn leven. Maar ergens vond hij het vertrouwen en dat veranderde zijn houding tegenover het leven. Hij geloofde in een beter leven en zijn geloof in zichzelf (God in zijn geval) heeft hem beloond. Je krijgt wat je geeft. Geef je liefde, dan krijg je liefde terug. Geef je ellende, dan krijg je ellende terug. Niemand wil vrienden zijn met ellende. Het is moeilijk om dat vleugje hoop te vinden. Maar ergens diep in ons zit het. Ik hoop dat iemand het naar voren brengt, maar meestal moeten we het alleen doen. Dat is misschien hard, maar alleen zo ontdek je je diepe kracht.

nick-vujicic

Hoe je met voeding je depressie kan beïnvloeden:

Fysieke gezondheid speelt ook een rol

walnoot

Depressie en je darmflora hebben nauwe banden. Veel mensen hebben een dysbiose ofwel leaky gut, de darmbacteriën zijn uit balans en het darmslijmvlies is stuk. De darmen worden ook wel “je tweede hersenen” genoemd, dus het is erg van belang om deze in goede conditie te hebben en te houden! Het aanvullen van goede darmbacteriën kan met een supplement of met zelf gefermenteerde zuurkool. Daarnaast is het belangrijk dat deze bacteriën goede voeding krijgen in de vorm van groente en fruit, maar ook vezels van bijvoorbeeld lijnzaad en kokos. Het darmslijmvlies heeft goede vetten nodig van bijvoorbeeld vette vis, walnoten en zaden, maar ook kokosolie draagt bij en aloë vera.

Natuurlijk is het ook erg van belang om de schadelijke bewerkte voeding te beperken. Gluten en zuivel in grote hoeveelheden zijn ook niet aan te raden. En suiker voedt schimmels in de darmen, dus die moet je ook mijden (suiker is vergif en draagt bij aan vrijwel alle welvaartziektes).
Naast de schimmels zorgt suiker voor een schommelende suikerspiegel met pieken en dalen. Waardoor je dag een achtbaan lijkt.

Voeding kan depressie voor 58% beïnvloeden.
Een gezond dieet vermindert de kans op depressie met 26%.

‘De eerste voedingsadviezen voor depressie zijn: stoppen met suiker en snelle koolhydraten zoals wit brood, witte bloem, witte pasta, witte rijst en aardappels. Daarnaast het inzetten van omega 3 voor het darmslijmvlies.‘

Heb je moeite met inslapen dan kan je een banaan of kikkererwt(borrelnootjes) eten voor het slapen gaan.