by

Wat ik altijd in huis heb

Wat ik altijd in huis heb

Citroen, om citroenwater mee te maken. Als ik me wat minder fris voel drink ik dat op een nuchtere maag, een halve citroen in een glas water. Als ik nog meer effect wil hebben neem ik ook meteen een Chlorella tabletje erbij. Citroen werkt ontzurend en bevat natuurlijk veel vitamine C, het stimuleert de lever, die op zijn beurt weer ons bloed schoonmaakt en afvalstoffen verwerkt. Chlorella helpt weer de afvalstoffen af te voeren. Je kan hierna een beetje misselijk worden door de vrijkomende afvalstoffen. Drink veel water. Verlaag eventueel de dosering.

Elke dag drink ik verse gemberthee. Ik snij een centimeter van de wortel af en pers die door een knoflookpers in mijn kruiden- of groene thee. Gember werkt ontstekingsremmend, dit helpt verkoudheidjes en keelpijn ect te voorkomen. Het is ook eetlust opwekkend, dus ideaal voor vóór het ontbijt. De pittige bite zou ik niet meer willen missen, ik geniet er meer van dan koffie. Het werkt ook verwarmend, als je erg kouwelijk bent.

Havermout, noten en zaden. Ik maak meestal ‘Overnight Oats’. Haver is een glutenarme graan, deze schaadt de darm niet. Het geeft langzaam energie vrij gedurende de ochtend. Het bevat veel calcium en ijzer. Soms wissel ik af met boekweit, een zaad die rijk is aan magnesium. Vaak voeg ik kaneel toe, dat geeft net die finishing touch en houdt de bloedsuikerspiegel stabiel. Noten zijn een bron aan eiwitten, koolhydraten, vitamines en mineralen. Je eiwitbron bij het ontbijt, naast de zaden die je extra toevoegt. Bijv. lijnzaad, deze hersteld alle slijmvliezen in het lichaam. (darmklachten, astma, hooikoorts, vaak verkouden?) Chaizaad kan ook, een theelepel is al voldoende. Zaden zijn ook rijk aan goede vetten, deze zijn erg belangrijk voor je hersens en huid.

Bij het ontbijt neem ik nog extra vitamines, speciaal op mij aangepast. Omdat ik huidproblemen heb/had neem ik vitamine C, zink en teunisbloemolie met vitamine E. Ik zou aanraden om je tekorten te laten uitmeten bij bijvoorbeeld een orthomoleculair therapeut of bioresonantie. Vitamines hebben een vetje nodig om opgenomen te worden. Nu zitten in de noten en zaden vetten, maar je kan ook een beetje kokosolie in de havermout toevoegen.

Een heerlijke traktatie is: échte goede kwaliteit koffie met kokosmelk! En ja, ik eet ook wel eens een koekje, maar dan wel van Billy’s Farm, daar zit geen geraffineerd suiker in, waardoor het een iets betere keuze is. Koffie zet ik met een French Press… die kan zo de vaatwasser in, vind het erg handig.

Kurkuma en zwarte peper is ook een onmisbare combinatie in de keuken. Kurkuma heeft waslijsten met heilzame werkingen. Echt een must om die af en toe in je gerechten te verwerken. Je kan ook ‘Golden milk’ maken met kokosmelk.

Zeewier en zeeproducten bevatten veel mineralen die wij tekort komen. Ze zijn op een gegeven moment jodium aan ons brood en zout gaan toevoegen om ons tekorten aan te vullen. Misschien is het verstandiger om volwaardig Keltisch zout te gaan gebruiken, i.p.v. geraffineerd zout? En i.p.v. brood meer zeeproducten….! En ja, ook de zee is vervuild… maar wat niet tegenwoordig? Je moet gewoon zorgen dat je lichaam het kan uitscheiden d.m.v. chlorofyl.

Ik heb altijd in de diepvries:

  • Biologische boerenkool en spinazie deelblokjes
  • Rode vruchten
  • Zelfgemaakte muffins
  • Rozijnen notenbrood als traktatie
  • Wraps (deze maak ik nu zelf)
  • Diverse verse kruiden
  • Zakjes gekookte bruine rijst
  • Rijpe stukjes banaan

De deelblokjes kan je gemakkelijk toevoegen aan gerechten. Rode vruchten in de havermout of bij yoghurt. Wraps zijn gewoon heel handig om een restje van de vorige dag mee te nemen naar het werk. Je moet het jezelf lekker makkelijk maken. Ook de muffins zijn ontdooit en vers eer je ze kan gaan eten. De rijpe banaan gebruik ik voor smoothies of in de muffins als zoetmiddel. Soms verpulver ik de muffin in yoghurt met wat aardbeienjam zonder suiker (Ekoland). Een pan rijst is al gauw te veel voor mij alleen, dus ik vries kleine zakjes in, die ik gemakkelijk kan gebruiken.

In de koelkast:

  • Biologische pestooooo jam jam
  • Yoghurt (luister goed naar je lichaam of je dat kan eten)
  • Geitenkaas ( ,,)
  • Roomboter (deze het liefste nog klaren, geklaarde boter heet ookwel Ghee)
  • Knoflook
  • Gember
  • Een curry pasta zonder conserveringsmiddelen en E-nummers
  • Jam zonder suiker
  • Kokosmelk
  • Wortels
  • Radijsjes
  • Komkommer
  • Broccoli
  • Tomaten
  • Regelmatig heb ik kool voor kool salade
  • Propolis zalf (ideaal voor brandwonden)
  • Propolis tinctuur
  • Echinaforce druppels

 

Boodschappenlijstje:

  • Citroen
  • Gember
  • Kruidenthee
  • Groene thee
  • Chlorella tabletten
  • Havermout
  • Noten
  • Zaden
  • Aanvullende vitamines
  • Kurkuma
  • Zwarte peper
  • Zeewier
  • Kokosolie
  • Biologische boerenkool en spinazie deelblokjes
  • Rode vruchten
  • Zelfgemaakte muffins
  • (vette) vis
  • Rozijnen notenbrood als traktatie
  • Wraps
  • Diverse verse kruiden zoals salie, koriander, peterselie, munt
  • Zakjes gekookte bruine rijst
  • Rijpe stukjes banaan

 

Nog meer aanwezig:

  • Pure chocolade van 85%
  • Zoete bataat
  • Uien
  • Divers fruit uit het seizoen
  • Havermeel
  • Boekweitmeel
  • Biologische pastasaus
  • Soep

Bonen (zowel droog als